TABUNG

21 September 2012

:: Program Bersama Bekas Pelajar Tingkatan Enam ::

Assalamualaikum..

Draf entry yang sepatutnya di'publish'kan pada 15 Ogos 2012.

Tempat : Sepatutnya di Dewan Terbuka tapi ditukar ke Perpustakaan Sekolah

Hari ni segala beban yang ada di bahu dah hilang kesemuanya. Ya, mungkin aku tak sesibuk Ketua Pengarah Projek, Hakim. Tapi, segala apa yang aku dah buat walaupun sedikit sudah selesai. Alhamdulillah.

Cerita pasal Tingkatan Enam. Banyak kisah suka dan duka. Kalau kita tanya kebanyakan cikgu-cikgu kita, ramai yang melanjutkan pelajaran ke Tingkatan Enam. Memang. Memang Tingkatan Enam bunyinya tak segah mana. Tak sehebat kolej-kolej yang terkenal. Dah la kena pakai uniform sekolah. Tapi, ni kebanggaan kami. Kami bangga kerana masuk ke Tingkatan Enam.

Kisah aku sendiri. Aku tak pernah terlintas untuk melanjutkan pelajaran ke Tingkatan Enam satu ketika dulu. Hal ini mungkin disebabkan aku kurang pengetahuan tentang Tingkatan Enam. Antara yang aku dengar, kalau masuk ke Tingkatan Enam, kita kena pulun habis-habisan, susah, buku tebal-tebal, kalau tak lepas kena buat diploma balik. Rugi masa.

Aku masuk Tingkatan Enam selepas diajak kawan-kawan. Result UPU kitorang mengecewakan. Lantas, kitorang ambil keputusan untuk sehati sejiwa ke Tingkatan Enam. Mulanya aku kurang berminat tapi selepas masuk ke Tingkatan Enam, aku rasa ni masa depan aku !

Gambar di atas merupakan gambar kenangan masa kami tingkatan enam rendah. Memang best. Kami berempat kawan dari sekolah menengah. So, tak hairanlah kenapa kami rapat masa di tingkatan enam. :)

Kad jemputan yang disediakan sendiri oleh aku.

Barisan Bekas Pelajar Tingkatan Enam yang hadir.

Cenderahati untuk Puan Pengetua.

Puan Sarimah Ahmad. Guru Bahasa Malaysia aku semasa di Tingkatan Enam merangkap Penyelia Tingkatan Enam.

Nabila, selaku Stress Manager.

Presiden Program, Hakim

Aku, selaku Setiausaha Program dan juga Pengerusi Majlis bagi sesi forum

Anis, selaku emcee. Bekas Penolong Ketua Pengawas.

Mereka memang gila. Itu yang buat aku rindu!

Aprizal, anak kesayangan Puan Maimon. Pakar Sejarah 

Ain, antara salah seorang pelajar cemerlang batch 2010

Semasa forum. Pengalaman tingkatan enam yang sangat berharga turut dikongsi.

Puan Pengetua, Puan Hajah Hamidah

Sebahagian pelajar-pelajar tingkatan enam yang menyertai program

Mungkin setakat ni sahaja sebab aku belum dalam keadaan yang sangat suka untuk teruskan menaip. :)

Pesanan dari kakak kepada adik-adik.
~ Tingkatan enam bukanlah jalan terakhir dek kegagalan adik-adik untuk melangkah ke menara gading. tetapi sebenarnya Tingkatan enam merupakan jalan pintas yang perlu digunakan sebaik mungkin untuk menjejakkan kaki ke menara gading. Bayangkan tempoh waktu antara kawan adik-adik yang ambil diploma. Kita berada di fast lane. Kukuhkan niat, teruskan usaha. Sebelah kaki adik-adik dah jejak menara gading. Lagi sebelah je perlu dibantu. InsyaAllah. :)

nfcs

2 comments:

  1. sedih lah bce entry ni...rindu sgt saat bersama korg...waaaa....

    ReplyDelete
  2. @...nurul_abil...
    Jangan la sedih nab. Nanti kite boleh jumpe lagi kan?

    ReplyDelete

Dunia ini terlalu indah. Hargailah selagi masih bernafas. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...