TABUNG

31 July 2013

: Preview Filem The Conjuring :




The Conjuring Bersama Budiey
Tempat : Cathay Cineplex, Sunway Piramid
Tarikh : 29 Julai 2013
Masa : 9.00 - 11.00 malam





The Conjuring adalah filem seram Amerika 2013 yang diarahkan oleh James Wan. Dibintangi oleh Patrick Wilson dan Vera Farmiga sebagai Ed dan Lorraine Warren, penyiasat paranormal yang datang untuk membantu keluarga Perron (dibintangi oleh Ron Livingston dan Lili Taylor), yang sedang mengalami peristiwa-peristiwa yang semakin membimbangkan di ladang mereka di Harrisville, Rhode Island pada tahun 1971.

Pada tahun 1971, Carolyn dan Roger Perron berpindah ke usang, rumah ladang lama di Harrisville, Rhode Island, dengan lima orang anak mereka, Andrea, Nancy, Christine, Cindy, dan April. Pada hari pertama, keluarga bergerak lancar kecuali anjing mereka, yang enggan masuk dalam rumah. Pada malam mereka berpindah, anak-anak Carolyn bermain permainan yang dipanggil "Hide and Clap".

Semasa bermain, salah seorang daripada mereka mendapati ada pintu sehingga ke gudang. Selepas itu Roger memeriksa bawah tanah. Carolyn meluahkan kebimbangan kerana anjing mereka terus-terusan menyalak di luar, dan dua daripada anak-anak perempuan mereka merasakan seseorang menarik kaki mereka sewaktu tidur.

Pada waktu pagi, Carolyn bangun dengan lebam misteri dan anjing mereka ditemui mati. Selepas beberapa hari, pelbagai aktiviti paranormal berlaku, pintu terbuka dengan sendirinya, semua jam mereka berhenti pada masa yang sama iaitu 3.07 a.m, dan Carolyn mendengar bunyi orang tepuk tangan sedangkan tiada siapa di sana.

 Pada waktu malam, Cindy sleepwalking ke bilik tidur Andrea, di mana dia menghantuk kepalanya berkali-kali pada pintu almari lama. Keadaan menjadi makin teruk pada satu malam apabila Roger berada jauh di Florida. Carolyn dikunci di tingkat bawah tanah manakala Andrea diserang oleh semangat yang kelihatan seperti seorang wanita tua.

Carolyn meminta bantuan Ed dan Lorraine Warren, penyiasat paranormal, untuk merungkai misteri di rumah mereka. Mereka menjalankan siasatan awal, dan kesimpulannya mereka perlu melibatkan diri. Mereka menjelaskan kepada keluarga Perron bahawa rumah itu mungkin memerlukan upacara penyucian. Walau bagaimanapun, upacara tersebut tidak boleh dilakukan tanpa kebenaran daripada Gereja Katolik serta Vatican.

Dalam proses penyelidikan sejarah rumah itu, Ed dan Lorraine mengetahui bahawa rumah itu milik seorang ahli sihir, Batsheba. Apabila suami Batsheba itu ditangkap beliau mengorbankan anak mereka, dia memanjat ke atas pokok, mengutuk semua orang-orang yang akan mengambil tanah itu, dan mengisytiharkan cintanya terhadap Iblis sebelum membunuh diri. Ini diikuti oleh laporan yang terdapat banyak pembunuhan dan bunuh diri di rumah-rumah yang telah pun dibina di atas harta itu.

Ed dan Lorraine kembali ke rumah dengan seorang pembantu bernama Drew dan seorang pegawai polis yang dinamakan Brad, dalam usaha untuk membuktikan semangat Batsheba sedang mendiami rumah itu dan menerima kebenaran dari Gereja Katolik. Tiada apa-apa yang berlaku sehinggalah malam tiba, apabila Cindy mula sleepwalking lagi.

Untuk tahu apa yang terjadi selepas tu, korang kena tengok filem The Conjuring yang akan mula ditayangkan di semua pawagam seluruh Malaysia pada 1 Ogos 2013. Jangan tak tengok taw. Banyak kes-kes misteri yang boleh buatkan korang tak tenang tidur malam, takut drive sorang, takut dengan pokok besar dan banyak lagi la. Hihihi

Oh ya, menurut pengarah The Conjuring, filem ni merupakan kisah benar yang berlaku satu ketika dulu dan tak dapat diselesaikan. Watak penyiasat paranormal Ed dan Lorraine juga merupakan kisah benar. Patung Anabelle juga kisah benar.



Amaran : Wanita sarat mengandung disarankan supaya jangan tengok filem ni.

Selamat menonton !


nfcs

4 comments:

  1. cerita seram tahun ini yg terbaik..:)

    ReplyDelete
  2. huiyoo.. ramai cakap seram ni.. memang nak kena pergi tengok ni

    ReplyDelete

Komen yang murnin-murni je tau!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...