TABUNG

08 October 2013

Jasamu Dikenang Cikgu !

Assalamualaikum.




Satu ketika dulu, ketika kami sedang sibuk mengemas kelas....


"Kalau kamu semua nak letak pasu bunga ni dalam kelas, pastikan kamu siram dia setiap hari, bagi dia kena cahaya matahari tahu. Pokok pun macam kita jugak, kena makan, minum". Kata Cikgu Zainab.


Entah kenapa pasu bunga besar yang selalu jadi hiasan di sekolah, kitorang pilih untuk letak dalam kelas. Kata kawan-kawan sekelas, tumbuhan menghasilkan oksigen, maka takkan ada sesiapa pun dalam kelas yang akan mengantuk.


Mungkin benar. Tapi, bukan itu yang aku nak persoalkan.


Cikgu Zainab merupakan manusia normal seperti aku namun, perasaan dan jiwa sensitifnya mudah tersentuh. Malah, dia juga akan bercakap dengan tumbuh-tumbuhan dan haiwan. Betapa penyayangnya hamba Allah yang satu ini.


Ada satu hari, Cikgu masuk ke kelas dengan memegang pinggang sambil berjalan perlahan. Sejurus duduk ditempatnya, dia akan mula bercerita. "Cikgu jatuh semalam, tulang dekat pinggang sakit. Jangan risaw, Cikgu akan tetap mengajar kamu seperti biasa. Cikgu nak kamu semua lulus Sastera taw!". Katanya.


Setiap hari Cikgu Zainab akan datang ke kelas dengan keadaan sakit, muka berkerut-kerut menahan sakit agaknya. Tapi, masih bersemangat nak mengajar.


Awal tahun baru-baru ini, masa cuti semester, dapat berita daripada Bonda (Guru Bahasa Malaysia) mengenai Cikgu Zainab yang sedang dirawat di Prince Court Medical Centre (PCMC) di Ampang. Tanpa buang masa, aku dan rakan yang lain pergi melawat disana. Alhamdulillah, keadaan Cikgu masih baik. Kitorang bersembang seperti biasa.


Dalam keadaan terlantar, Cikgu masih menitipkan beberapa pesanan. "Belajar rajin-rajin, doakan cikgu sihat seprti biasa, cikgu sayang anak-anak murid cikgu. Cikgu nak mengajar balik." Itu antara yang keluar dari mulutnya.


Pagi tadi, lebih kurang jam sepuloh pagi, aku terima SMS daripada akem, rakan sekelas masa di tingkatan enam dulu. Dua, tiga kali aku baca mesej tu. Benar, Cikgu Zainab dah tak ada. Laju menitis air mata dengarkan berita tu.


Terkilan. Itu yang mampu aku katakan. Apa-apa pun, kita kena redha. Walaupun sekarang aku dah berada di universiti, setiap kali sebelum final exam, aku akan hantar SMS kepada cikgu-cikgu supaya mendoakan aku. Memang dari semester 1 aku akan buat sebegitu.


Dan, antara yang terawal balas ialah Cikgu Zainab. Seperti biasa, walaupun dalam SMS, banyak pesanan beliau.


Terima kasih Cikgu, semua pesanan Cikgu saya ingat sampai bila-bila. Terima kasih kerana sentiasa mendoakan kejayaan anak-anak muridmu. Terima kasih kerana banyak mencurahkan ilmu. Ganjaran pahala yang besar buatmu, InshaAllah.



Semoga kau tenang di sana......Al-fatihah ! 


Puan Zainab bt Yahya a.k.a Mak Nab,
Guru Kesusasteraan Melayu Moden dan Tradisional,
Tingkatan Enam,
SMK Sri Pantai,
Kuala Lumpur.


nfcs

1 comment:

  1. Assalamualaikum dan salam sejahtera

    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor Togel/lottrey toto 4D dr hasil ritual/ghaib melalui jarak jauh dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya silahkan ☎ (( +6282321594488 )) ATAU KLIK DISINI RITUAL PESUGIHAN DUNIA GHAIB


    ReplyDelete

Dunia ini terlalu indah. Hargailah selagi masih bernafas. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...